søndag den 26. april 2015

M.J.S Hansen

Spidsgatteren

Old Lady

Byggeår 1924

Søsat maj 1925

Denne blog vil handle om Spidsgatteren Old Lady's lange rejse fra stående på land siden 1988 frem til i dag d. 22 april 2015.

 

22 April 2015
Jeg får overdraget en båd med en flot historie.
Det er nemlig en gammel spidsgatter fra M.J.S Hansen bygget i 1924 og søsat Maj 1925.
De historiske aner bliver understøttet af at det er bygge nr. 2 i den flotte række af Spidgattere der er kommet fra MJS Hansens hånd og streger.
Jeg er godt klar over at dette er en arv der skal løftes og løftes korrekt.

Jeg har løftet presseningen af hende for at danne mig et overblik over hendes stand.
Til min store forbavselse er hun i flot stand trods det lange ophold på land.
Søren Voldby har haft hende under kærlig behandling og udført fint arbejde skoget således at hun nok er flydende når hun til sommer skal søsættes.

Apteringen er et kapitel for sig da hun faktisk ikke har noget særlig aptering tilbage. Jeg har dog kigget på de optegnelser der er gjort og har besluttet at Old Lady skal fremstå så originalt det kan lade sig gøre. 
Riggen er et kapitel for sig.
Der ligger en uoriginal mast samt bom i firkantet profil.
Altsammen i træ, lamineret efter alle kunstens regler. Jeg er ret sikker på at det ikke var en teknik man brugte i 1924 og da slet ikke i den længde den ligger i.
Jeg skal derfor på opgave med henblik på at tilvejebringe en mast og bom der er tidssvarende i udseende og rund i profilet.

Når alt dette er sagt, så er det første der skal ske at hun tømmes for alt hvad der ligger i hende.
Jeg håber dog at finde det meste af det der skal bruges for at hun kan blive sejlklar.
Jeg vender tilbage. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar