onsdag den 29. april 2015

Skrammel

 

SKRAMMEL

 

 

Så er endnu en dag gået på havnen.


Jeg var simpelthen nød til at rydde op og få styr på hvad der op og ned mht. alle de ting der ligger og roder.

Jeg har selvfølgelig aftalt med mig selv, at alt det irellevante skulle ud af båden som det første.

Hold da op hvor var der meget..... spekulere på om der har boet nogen i hende i den tid hun har stået på land. Jeg fik sorteret godt og grundigt i de stumper der lå tilbage, jeg tror at meget kan bruges igen (gamle messingskruer samt bolte og møtrikker). Motoren fik jeg også kigget på og selve motorkassens vægge skal laves, således at man kan bruge stikkøjerne i hver side af motorrum og cockpit. Til min store overraskelse lå der ny Rig og hele sejl forrest i båden, det er bare fedt. Oprydningen tog 2-3 timer og det var tiltrængt. Alle lister til fribordet i teak lå gemt under alt møget og derforuden en del nyt træ til apteringen, som ikke kun kræver meget arbejde men såsandelig også en del stumper.

Jeg holder dog stædigt fast i at apteringen skal føres tilbage til original stand iht. M.J.S Hansens streger. Jeg skal iøvrigt huske at finde alle beskrivelserne frem af de gamle metoder af oliering og lakering. Det kan for nogens vedkommende godt lyde lige romantisk nok og det er jeg helt på højde med, dog vil jeg sige at der er en årsag til at hun stadigvæk er her på trods af hendes høje alder og mangel på vand under kølen efter så mange år på land. "Både skal sejles" ikke ligge på land til at kigge på.

Når det nu er en ældre dame, så kan hun jo ikke udstyres som de nyere både hverken udstyrs eller indretningsmæssigt, det er hun simpelthen ikke konstrueret til.

Spidsgatteren er en rundmavet bådtype der ikke har høj Ruf så man ikke kan stå op, men nærmest sidde ned til alt det praktiske under dæk.

Der vil løbende blive suppleret med fotos efterhånden som arbejdet skrider frem.

Jeg vender tilbage med mere nyt om Spidsgatteren Old Lady 

  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar